Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

INSOMNIA

Ok, varning för långt inlägg men jag tänkte tala lite kring något som påverkar dom flesta av oss väldigt mycket, nämligen sömnen. Som ni kanske har märkt är jag en väldigt känslig person och dom minsta livsstilsförändringar påverkar mig väldigt mycket. Jag är till exempel väldigt känslig för alkohol(tänker främst på nivå av bakfylla), dålig sömn(måste ha minst 8h men helst 9-10), väderväxlingar och äter jag socker eller annat som min kropp inte vill ha så märker jag det DIREKT.

Med det som grund så tänkte jag dela med mig av att jag sover dåligt i perioder. Det är egentligen inte insomningen som är ett problem utan snarare att jag inte kommer ner i djupsömn och därmed sover oroligt genom natten, vilket gör mig till en trött, hängig, irriterad och allmänt ganska ohärlig person haha. När jag var yngre var det aldrig några problem och jag kunde sova hur mycket som helst så det är ju definitivt något som blir värre med åren.

Jag talade om det här med min psykolog för några dagar sen och hon berättade om något intressant som jag aldrig tänkt på – nämligen att det ämne vi behöver för att kunna sova, melatonin, produceras i vår hjärna när vi utsätts för ljus.

För att kroppen ska producera tillräckligt med melatonin behöver vi stiga upp i god tid och få vår dagligt dos av ljusexponering för att kunna sova gott genom hela natten. Det kanske bara är jag men jag har ju tänkt att vi sover mer och är trötta och deprimerade den här årstiden pga av mörkret(och det är ju indirekt anledningen till att vi är trötta), men enligt min psykolog så beror det generellt på att vi sover sämre pga låga melatoninhalter – som alltså inte fylls på tillräckligt pga avsaknad av ljus. På sommaren är vi ju generellt mycket piggare men det beror i regel på att vi sover bättre på nätterna för att vår melatoninproduktion är bättre tack vare ljuset. Ljuset och mörkret påverkar ju därmed våra energinivåer negativt och positivt men på ett annat sätt än vad jag tänkt tidigare. Är det bara jag som tycker att det är intressant haha?

Fler och fler lider av dålig sömnkvalitet och det är något som kan påverka oss väldigt negativt – man kan bland annat få sämre minne, försvagat immunförsvar, risk för fetma(ni vet hur hungrig man kan bli när man är trött?), bli lättretad, nedstämd, få huvudvärk etc.

 

Några tips då? 

Vi har ju dom klassiska tipsen som att…
*släcka ner lite innan du ska lägga dig,
*lägg bort läsplattor, mobiltelefoner och skärmar.
* ha kallt i rummet.
* undvik koffein.
* motionera.
* ta inte powernaps.
* se till att du inte lägger dig hungrig.

 

Jag fick ett tips av min psykolog som tydligen läkare kan ordinera till patienter som har sömnsvårigheter.
Det handlar om att man ska begränsa sömnen.
Man ska sätta klockan så man sover i max 5 timmar – så om du brukar gå och lägga dig kl23 ska du sätta klockan på 04. Även fast du somnar senare är 23 ska du ha kvar väckningstiden. Du behöver inte gå upp då utan förbered en pod eller ljudbok på mobilen som du lyssnar på. Om du sedan somnar får du gå upp senast kl 07 eller 08 för det är på morgon och förmiddag som du producerar mest melatonin.
Sen måste du hålla dig vaken under dagen och därefter gör du om samma procedur. Det är tydligen olika med hur många dagar det tar att komma in i rätt rytm, börja med 1-2 nätter, men det kan behövas upp till en vecka. Du kommer antagligen vara en zombie dom här dagarna så man får ju förbereda sig på det, men det är tydligen något som ska ställa om kemin i kroppen så att du sover bättre i längden. Jag har inte testat det här än men kommer definitivt att göra det!

Det här blev ett långt inlägg men herregud vad sömnen är viktig för att man ska må bra! Har ni sömnsvårigheter och hur upplever ni det? Kanske ni sitter inne på något riktigt bra tips som jag både kan använda mig av och lyfta här i bloggen?

 

 

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
6kommentarer
  • Hej, Vad blev resultatet av ditt test med kollagen?/Tina

    *Tina 2018-10-13 19:55:20
    Svara
  • Hej Susanne! Jag fungerar som du, behöver minst 8 timmar och är jättekänslig om jag har dålig sömnkvalité. Av en slump började jag med magnesiumkapslar och redan efter första kapseln så märkte jag stor skillnad. Sovit jättebra sedan dess! Så testa!!! Kram P

    Pia 2018-02-07 17:56:58 http://www.piaandarkjohannesdotter.com
    Svara
    • Svar på Pias kommentar.

      Hej Pia, jag har testat magnesium men vet inte om jag tycker att det fungerat – vilken typ är det du använder? Jag kanske har använt en mer svårupptaglig variant. Och tusen tack för tipset:) Kram S

      Susanne Barnekow 2018-02-08 12:16:32
      Svara
  • Det där med att ljuset påverkar sömnen kan jag verkligen se ett samband med. Även fast jag känt mig otroligt trött, har jag sovit så dåligt den senaste tiden, oroligt liksom. En anledning kan nog vara att det är så mörkt och grått ute nu att det inte går att få den dagliga dosen av ljus som man behöver. Och bra sömn är verkligen a och o för att fungera om dagarna 😴

    Josefine 2018-02-06 16:28:15 http://nouw.com/josefineso
    Svara
    • Svar på Josefines kommentar.

      Hej Josefine, Ja eller hur – när man väl får veta sambandet blir det så tydligt! Ja det är verkligen hemskt att inte få sova – tortyr! Jag har börjat sova lite bättre nu i ett par dagar efter min extrema utmattning när jag inte sov på 3-4 dagar. Hoppas det blir bättre för dig också! 🙂 Kram S

      Susanne Barnekow 2018-02-07 11:11:17
      Svara

senaste från Mode

Susanne Barnekows webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!